تحصیل در ترکیه 5

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه از مقصدهای مهم توریستی  در جهان به شمار می‌رود. سالانه تعداد زیادی مسافر از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند. شرایط رفاهی و اقتصادی ترکیه باعث شده که این کشور مقصد مهاجران زیادی از کشورهای غرب آسیا  و از جمله ایران باشد. هر سال تعدادی از هموطنان کشورمان ایران برای کار و تحصیل در ترکیه به آنجا مهاجرت می‌کنند.

تحصیل در ترکیه 1

آموزش در ترکیه

در کشور ترکیه، دانش آموزان از شش سالگی وارد مدرسه می‌شوند. هر دانش آموز چهار سال در مقطع ابتدایی، چهار سال در مقطع راهنمایی و چهار سال در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند. بعد از گذراندن این دوره دوازده ساله افراد دیپلم گرفته و می‌توانند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند. سیستم آموزشی ترکیه براساس سیستم کشورهای آمریکا و انگلیس است. دانشگاه‌های این کشور به دو صورت دولتی و خصوصی هستند. طول تحصیل و یا مدت زمان دوره کارشناسی برای تحصیل در ترکیه چهار سال و کارشناسی ارشد هم دو سال است. هم چنین باید به این نکته اشاره کرد که دانشجویان می‌توانند به دو زبان انگلیسی و ترکی تحصیل کنند. زبان مورد استفاده در دانشگاه به شرایط خود دانشگاه بستگی دارد.

تحصیل در ترکیه 2

هزینه‌های تحصیل در کشور ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به دولتی یا خصوصی بودن مرکز آموزشی و کیفیت آن مرکز متغیر و قابل تغییر است. شهریه دانشگاه‌های دولتی چیزی بین صد تا سیصد دلار است که تقریبا رقم پایینی به حساب می‌‌آید اما شهریه دانشگاه‌های غیر دولتی چیزی در حدود هشت تا بیست و پنج هزار دلار است که رقمی بالا به حساب می‌آید.

تحصیل در ترکیه 3

چرا ترکیه؟

دلایل زیادی برای انتخاب کردن  کشور ترکیه به منظور ادامه تحصیل وجود دارد. فرهنگ غنی این کشور و ارتباط آن با فرهنگ  دیگر کشورها شرایط زندگی آسان‌تری برای مهاجران ایجاد می‌کند. با توجه به این که سیستم آموزشی ترکیه براساس استانداردهای جهانی است، مدارک دانشگاه‌های آن در بین دانشگاه‌های جهان معتبر است. در لیستی که هر سال وزارت علوم ایران منتشر می‌کند دانشگاه‌های زیادی از این کشور معتبر شناخته شده و معرفی می‌شوند. دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند می‌توانند شغل‌های پاره‌ وقت داشته باشند که این موضوع باعث می‌شود شرایط اقتصادی مناسب‌تری در حین تحصیل برایشان به وجود بیاید.

تحصیل در ترکیه 4

مدارک لازم برای مهاجرت

افرادی که از کشور ما ایران به ترکیه سفر می‌کنند نیازی به ویزا ندارند اما برای کارکردن یا تحصیل در ترکیه به ویزا نیاز است. هر شخص باید روند اخذ ویزا را از طریق مراکز معتبر طی کند تا بتواند برای ادامه زندگی در ترکیه اقدام کند. برای مهاجرت تحصیلی فرد باید گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماه داشته باشد. هم چنین نامه پذیرش و چهار قطعه عکس برای ورود به دانشگاه ضروری است. مسئله دیگری که اهمیت دارد انگیزه نامه است. در انگیزه نامه، هر فرد باید شرایط فعلی خود را توضیح دهد. سپس توانایی‌ها و برنامه‌هایی که برای آینده دارد را بنویسد. به عبارت بهتر باید مشخص کند که چرا باید او را به جای دیگری انتخاب کنند. برای دانشجویان پسر نیز معافیت از خدمت سربازی یا ارائه وثیقه الزامی است. گواهی تمکن مالی مدرک دیگری است که باید توسط دانشجو مهاجرت کننده ارائه شود. گواهی تمکن مالی وثیقه یا سندی است که دارایی آن فرد را در کشور ایران ثابت کرده و معرفی می‌کند. ارزش این دارایی باید توسط کارشناسان کشور مقصد تایید شود. مقدار این دارایی نیز باید براساس نرخی که از طرف دولت ترکیه تعیین می‌شود باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IR
اسکرول به بالا Call Now Button